8/9 februari Op weg naar de Westkust en Franz Josef gletsjer

9 februari 2017 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Op woensdag hebben we behoorlijk wat kilometers te gaan. We merken dat het voor Luuk en Saar (en ook onszelf) prettiger is als we een niet elke dag naar een ander huisje gaan, maar dat betekent wel dat we soms wat verder moeten rijden. We hebben nu voor 2 nachten een huisje bij de Franz Josef gletsjer en starten dus vandaag aan de route naar en langs de westkust. Wederom een adembenemend mooie route door bergen en valleien en langs blauwe meren en rivieren.
We stoppen nog even bij een brug over de Kawarau rivier die in de LotR films is gebruikt als river Anduin en de scène met de Pillars of the Kings voor de kenners. Supermooi! Ook wordt daar fanatiek gebungeejumped en Luuk kijkt z'n ogen uit!
We picknicken op een strandje bij lake Hawea, een onwijs mooi blauw en helder meer. De nieuwe favoriete hobby van de kids is met stenen spelen en ze in het water gooien en hier kunnen ze zich weer lekker uitleven!

We kunnen het niet laten om regelmatig te stoppen, want het is allemaal zo waanzinnig mooi! En als we na een poos de Tasmanzee zien, moeten we natuurlijk ook even op het strand kijken. We komen uiteindelijk pas begin van de avond aan in Franz Josef.

De volgende dag gaan we de gletsjer bezoeken. Het is een behoorlijke wandeling naar de gletsjer, we zijn al met al meer dan 3 uur onderweg, maar het is weer meer dan de moeite waard. Wat een adembenemende plek met zicht op de gletsjer, de tientallen watervallen en de subtropische bossen! Luuk en Saar houden het ook heel goed vol, superleuk om te zien dat zij ook zo genieten van de omgeving! Wat daarbij zeker helpt zijn alle stenen die ze hier kunnen bekijken en verzamelen. Als ze besluiten later geoloog te worden is hier de basis gelegd! Supertof om zo dicht bij de gletsjer te komen. Relatief dan, want we staan er nog 750 m vanaf. Je kan hier ook goed zien dat hij flink kleiner is dan hij ooit geweest is. Ook hier laat de opwarming van de aarde zijn sporen na..

Als we weer terug bij de auto zijn, besluiten we het strand op te zoeken. We vinden een idyllische plek aan de kust bij Okarito. Wel zijn hier ook een hoop van de hatelijke sandflies, maar gelukkig zijn we gewapend met antimuggen spul. Het is een heel rustig en prachtig breed zwart zandstrand, waar we heerlijk van het uitzicht genieten en Luuk en Saar zich weer uitleven met de stenen. De foto's spreken voor zich! Maar die laten nog even op zich wachten want het internet is hier beperkt. Dat krijg je op zo'n afgelegen plek!

Morgen rijden we verder omhoog langs de westkust naar Punakaiki!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annebel:
    9 februari 2017
    Wat een prachtige foto's allemaal! Super tof!
  2. Agnes:
    9 februari 2017
    Klinkt weer helemaal top!
  3. Laura:
    9 februari 2017
    Ik hoop dat het klopt dat ik geen nieuwe foto´s zie? De laatste op mijn computer zijn van 4 februari. Bij het verhaal zijn niet veel foto´s nodig. Ik zie het al een soort van voor mij. Wie schrijft dit steeds? Tessa? Jij hebt ook schrijf kwaliteit hoor! Echt leuk steeds om te lezen. X
  4. Laura:
    9 februari 2017
    Hmmmm....ik had een verhaaltje achter gelaten maar zie hem niet meer staan. Ben weer even wat foto´s gaan kijken en kwam dus net terug op deze pagina en mijn boodschap aan jullie lijkt weg. No problem. Wat nog wel even gezegd mag worden is dat het lezen van de verhalen erg leuk is. Ik weet niet wie het schrijft (gok Tes) maar ik lees absoluut schrijfkwaliteit! X
    Ps. Zal je zien dat ik dit nu zo plaats en dat er dan 2 berichten staan (sorry vast).
  5. Laura:
    9 februari 2017
    Huh? 2x geplaatst, 2x geen bericht :-( Derde keer is scheepsrecht dan maar.
    Heerlijk verhaal weer! (deze x hou ik het maar even kort, just in case, haha) X
  6. Carla:
    Super tof zeg.
    Echt prachtig ,en dat de kids zo genieten geweldig.