5/6/7 feb Milford Sound

7 februari 2017 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Op zondag vertrekken we voor 2 nachten naar Milford Sound, een fjord in het regenwoud in het zuidwesten van NZ dat uitkomt in de Tasmanzee. Dit hebben we al maanden geleden geboekt (gelukkig maar, want alles zit nu vol!) en onze verwachtingen zijn hoog! De reistijd is ruim 7 uur vanaf Cardrona volgens de autonavigatie, veel langer dan de 4,5 uur die we dachten, maar gelukkig blijkt onze inschatting beter te kloppen. We besluiten wel wat minder vaak te stoppen onderweg om niet te laat aan te komen, maar toch maken we een paar leuke wandelingetjes en picknicken we op een groot grasveld bij een oud treinstation. Er is maar 1 route dus de weg terug is hetzelfde en dan hebben we ook tijd om nog het een en ander te bekijken.

We rijden langs prachtige Lord of the Rings-achtige berglandschappen! We zien op de kaart dat hier inderdaad scènes van de films zijn opgenomen. Vanaf Te Anau is het nog 115 km naar Milford Sound en daar begint de scenic route, alhoewel de route hiervoor ook al behoorlijk scenic is!! Het is een spectaculaire route met bizar veel verschillende landschappen. We rijden door valleien en bossen, langs bergen met watervallen en komen langs prachtig heldere meren, waaronder Mirrorlake, waarin zoals de naam al aangeeft alles weerspiegelt en op een heldere dag zelfs de bergen. Nu is het weer behoorlijk grijs met af en toe een bui, maar alsnog is het prachtig! Hoe dichter we bij Milford Sound komen, hoe harder het gaat regenen. De voorspelling voor maandag zijn ook behoorlijk nat, maar naar het schijnt zijn juist dan de watervallen op hun mooist! We hebben een kamer in de Milford Sound Lodge, het enige verblijf hier zo dicht aan de fjord. Het ligt behoorlijk afgelegen midden in het regenwoud en bijna aan het water van Milford Sound en vanuit hier zien we al heel veel watervallen, super bijzonder!

De volgende dag is het inderdaad nog grijzer en het regent pijpenstelen! Dat belooft wat! We maken in de ochtend een boottocht door de stromende regen door de fjord, echt zo bijzonder! Overal waar we kijken komen watervallen van de berg afstorten en we varen er zo vlak langs dat we er onder kunnen staan! Ook zien we zeehonden en varen we tot aan de Tasmanzee. De golven zijn hier behoorlijk hoog en de kinderen worden wat witjes, maar het gaat goed gelukkig.
We maken een tussenstop bij het aquarium waar we via een trap naar beneden onder waterniveau de vissen kunnen zien zwemmen en zwart koraal zien (wat overigens wit is en geen koraal, maar goed), superleuk!

Na de boottocht gaan we terug naar het huisje. We zijn ondanks de regenjassen behoorlijk nat en vooral Luuk is er klaar mee, dus nadat we droge kleren aan hebben getrokken, blijven we de middag lekker droog in onze kamer luieren, ook wel eens lekker en bovendien ook het weer voor want het blijft de hele dag regenen, pas in de avond klaart het op.

Op dinsdag is het weer compleet anders! Het zonnetje schijnt en de watervallen zijn gelijk een stuk kleiner, zo bizar om te zien! De weg terug is ook zo anders nu! We maken regelmatig een stop om het uitzicht in ons op te nemen en we maken een paar supermooie wandelingen door de bossen en langs de kraakheldere meren. Gekgenoeg is Mirrorlake vandaag minder indrukwekkend doordat het windje de spiegeling wegneemt, maar het blijft allemaal supermooi. We slapen vannacht in Queenstown. Morgen rijden we naar de westkust!

1. Carla:
    7 februari 2017
    Wat een afstanden allemaalik vind borculo al een eind haha
  2. Therese:
    7 februari 2017
    Het klinkt allemaal fantasties ,gewoon verder genieten dus .....
  3. Nienke:
    7 februari 2017
    jeetje wat een gave pictures. Erg mooi daar!!

enjoy, enjoy!!!

xx
  4. Agnes:
    7 februari 2017
    Ik zie een possum op de foto!
  5. Louis:
    8 februari 2017
    mooi verslag van een mooie reis ...
  6. Niels vlaar:
    8 februari 2017
    ik zit nu ff wat dingen terug te lezen en klinkt allemaal heel mooi sprookjesachtig, leuk om jullie zo te volgen.