16/17 feb Van Zuid naar Noord

17 februari 2017 - Plimmerton, Nieuw-Zeeland

Op donderdag rijden we van Nelson naar Picton, het stadje vanwaar de veerboot naar het Noordereiland vertrekt. Na een broodje bij een echte Hollandse bakkerij (waar we een Nederlands gezin spreken die sinds 2 weken hier heen is geëmigreerd, wat wij overigens vooralsnog niet van plan zijn ;)) rijden we de boot op voor de overtocht van 3,5 uur. Best een lange zit, maar er is genoeg te zien en te doen aan boord. We varen door de Malborough Sounds, mooie groene fjorden (of eigenlijk dus sounds) die vanaf de boot goed te zien zijn. Helaas hadden we Luuk en Saar beloofd om naar het kinderspeelgedeelte te gaan en dat blijkt die in de krochten van de boot te zijn weggestopt, zonder enig raam of daglicht.. Gelukkig hebben ze het er snel gezien en kunnen we later toch nog een laatste blik op het Zuidereiland werpen. Arme Luuk heeft nog wat last van de deining op zee, want hij spuugt nog plotseling z'n peer uit die hij net zat te eten, maar daarna lijkt hij zich weer prima te voelen.

Tijdens de oversteek van zuid naar noord staan we even stil bij de afgelopen weken. Wat hebben we al onwijs veel gedaan en gezien! Na bijna 3000 kilometer in de auto (met zo'n 10 spuugzakjes vol..), +/- 1063 coupletten van cowboy Billy boem en vele diverse andere liedjes, zeehonden, dolfijnen, pinguïns, kiwi's, exotische vogels, ontelbaar veel schapen, watervallen, waanzinnig blauwe meren en rivieren, prachtige zand- en kiezelstranden (waaraan we een flinke hoeveelheid souveniers hebben overgehouden) en de meest diverse en bijzondere landschappen ooit, zijn we heel benieuwd wat het Noordereiland gaat brengen.

Onze eerste stop op het Noordereiland is Plimmerton, een klein stranddorpje vlakbij Wellington waar we in een superleuk hostel, direct aan het strand zitten. En als later de zon onder gaat, zien we de lucht roze, rood en paars opkleuren achter de heuvellandschappen van wat het Zuidereiland blijkt te zijn, supermooi!

De volgende dag regent het flink. We hebben een dagje Wellington op de planning staan en besluiten naar het Te Papa museum te gaan. Dit is een supergroot nationaal museum (gratis toegankelijk!) over onder andere de Maori cultuur, de vorming van NZ en de aardbevingen (met een echte aardbevingsimulatie) en een indrukwekkende tijdelijke insectenexpo speciaal gericht op kinderen. Nadat we hier een tijdje hebben rondgestruind, gaan we op zoek naar de Wellington cablecar. Hij blijkt wat lastig te vinden, maar uiteindelijk maken we een ritje naar een uitzichtpunt boven Wellington. Helaas is het weer nog steeds grijs, dus er is niet veel te zien. We gaan weer terug naar het hostel en proberen de kids vanavond eens vroeg in bed te krijgen, wat maar een beetje lukt. Morgen rijden we door naar Wanganui!

1. Therese:
    17 februari 2017
    Weer leuk om mee te liften met jullie reis.
    Wat een prachtige zonsondergang!
  2. Agnes:
    17 februari 2017
    Heel erg leuk weer om te lezen!
  3. Carla:
    17 februari 2017
    Je kan wel schrijfster worden Tessa haha.
    Super leuk weer
  4. Marianne:
    18 februari 2017
    Vanmorgen bij je moeder op de koffie en het ging natuurlijk ook over jullie geweldige reis ! Ik heb genoten van jullie reisverslag tot nu toe en de prachtige foto's met alleen maar blije gezichten ! Ben benieuwd naar jullie nieuwe verslagen en foto's !
  5. Laura:
    19 februari 2017
    Haha, geweldig verhaal weer. En natuurlijk prachtige foto´s. In april zijn we in NL. Ik hoop dat jullie dan al wat mooie fotoboeken in elkaar hebben gezet die we kunnen komen bewonderen. Blijft gaaf jullie zo te volgen. Ook echt een heerlijk idee voor jullie dat het nog lekker lang duurt allemaal! X
  6. Loeki:
    19 februari 2017
    Hee lieve schatten, wat een prachtige avonturen! Ik liep een beetje achter en net alles in een ruk gelezen en me ook even 'on the other side' gewaand! Wat maken jullie veel mee en superleuk beschreven allemaal! En de foto's spreken boekdelen, wat een plaatjes
    Enjoy nog en houd ons op de hoogte... X