12 t/m 15 februari Golden Bay en Abel Tasmanpark

15 februari 2017 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Op zondag stappen we bijtijds in de auto, omdat we weer best een eind moeten rijden. We hebben een huisje aan de Golden Bay (Pohara Beach) vlak bij het Abel Tasmanpark. Uit de verhalen en foto's begrijpen we dat het weer een prachtig gebied is met subtropische bossen, goudgele stranden en blauwe zee! Luuk en Saar kijken er enorm naar uit om weer naar het strand te gaan, superleuk hoeveel plezier ze daar hebben met de golven, het zand, de stenen en schelpen!

De dag begint wat grijs, maar later klaart het op. We stoppen onderweg nog bij de Buller gorge swingbridge, de langste hangbrug van Nieuw Zeeland! Het is nog best een spannende overtocht (vind ik!), maar Luuk en Saar stappen dapper naar de overkant en weer terug! De weg verder richting het Abel Tasmanpark gaat door de bergen (met weer prachtige landschappen en vergezichten!) en over bochtige wegen en vooral arme Saar heeft daar weer last van... Maar als we in de middag aankomen bij ons huisje is het al snel vergeten gelukkig. We zitten bijna direct aan het strand in een fijn huisje. Het waait wel flink en de voorspellingen voor maandagochtend zijn wat regenachtig, maar het belooft later beter te worden. Maandagochtend doen we dus lekker rustig aan.
De Nederlandse dame die we in het zwembad bij Tekapo ontmoet hebben, vertelde dat haar ouders een zalmkwekerij runnen waar je zelf zalm kan vangen en eten en ze hebben vermaak voor kinderen. Het blijkt vlak bij te zitten dus daar gaan we een kijkje nemen. Je kan er gratis je geluk beproeven in de zalmvijver en natuurlijk doen we dat! Na een kwartiertje zijn de kids er wel klaar mee en ga ik op zoek naar een ijsje met ze. Als we net zitten komt Dion trots aanlopen met een enorme zelf gevangen zalm van 2,34 kg! Beetje jammer dat we het net gemist hebben, maar echt te gek! Je betaald per kilo vis en kan zelf kiezen hoe je de zalm laat bereiden. We kiezen ervoor om de filets te laten roken en het is superlekker! Wel onwijs veel dus we krijgen het in een chillybin mee naar huis. De kids genieten ondertussen van een echte Hollandse pannenkoek, de kinderboerderij, de midgetgolf en de speeltuin. Daarna nemen we nog een kijkje bij de tamme alen die hier in de rivier zwemmen. We kopen een bakje voer (zalm natuurlijk) en lopen langs de rivier. Er blijken enorme grote palingen te zitten die de zalm zo van het stokje afhappen, bizar maar erg grappig om te doen. Na al dit vermaak gaan we weer richting het huisje om nog even bij te komen op het strand.

Op dinsdag bezoeken we het Abel Tasman park. We hebben een plekje op de watertaxi gereserveerd om van Totaranui naar Torrent bay te varen en vanaf daar een wandeling te maken naar Bark bay. Het is waanzinnig mooi! De stranden zijn goudgeel, de zee is superblauw en de bossen prachtig groen, wat een mooie contrasten! Onderweg komen we nog een Weka tegen, een heel schattig loopvogeltje die duidelijk niet bang is voor ons. Het pad is nog best pittig, berg op en af, en we moeten ook best doorstappen om op tijd te zijn voor de boot terug, maar Luuk en Saar lopen superstoer mee. Alleen het laatste stukje, als blijkt dat we nog 1,4 km moeten lopen en we daar nog 20 min de tijd voor hebben tot de boot komt, nemen we ze even op de nek. Gelukkig halen we de boot ruim op tijd. De watertaxi is overigens eigenlijk een speedboot. Hij klapt behoorlijk over de golven heen en de kids vinden het geweldig! Op weg naar Totaranui stopt de kapitein nog bij een rots waar zeehonden zitten, blijft superleuk om te zien! Na deze tocht blijven we nog een tijdje op het prachtige strand van Totaranui zitten om te zwemmen en van het waanzinnige uitzicht te genieten!

Op woensdag vertrekken we naar Nelson. Het is niet zo ver rijden en omdat het weer een mooie zomerse dag is maken we een uitgebreide tussenstop op een strand aan de zuidzijde van het Abel Tasmanpark bij  Kaiteriteri. Het is echt een strand uit de boekjes, met rotsige eilandjes en een klein blauw baaitje. We huren nog een kano en maken nog een klein rondje met de kids.

Morgenmiddag gaan we de oversteek maken naar het Noordereiland met de interislander ferry en zijn we al weer over de helft van onze reis! De tijd vliegt!

1. Agnes:
    15 februari 2017
    Geweldig om te lezen. Jullie maken echt een prachtige reis.
  2. Carla:
    Stoere kids hoor.
    Geweldig om zo met jullie op reis te zijn
  3. Therese:
    15 februari 2017
    Leuke foto' en wat goed van die grooooote zalm! Die was zeker extra lekker!Jullie worden al aardig bruin, moet ook wel met zon zee strand en veel buiten... Veel plezier verder
  4. Niels vlaar:
    16 februari 2017
    Leuke verhalen Tessa, super dat de kids het ook zo naar hun zin hebben.
    Eigenlijk best gek, het gebeurt wel vaker dat ik jullie 5 weken niet zie, maar nu jullie echt weg zijn mis ik jullie toch.
    Veel plezier ;)
  5. Marjo:
    17 februari 2017
    Wat een prachtige reis en wat doen Luuk en Saar het goed de hele trip! Ik geniet mee via jullie mooie foto's.
    Veel plezier nog samen de komende twee weken.