18 t/m 22 februari Wanganui, Taupo en omgeving

22 februari 2017 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Op zaterdag verlaten we Plimmerton en vervolgen we de reis richting het Noorden. We hoeven vandaag niet heel ver te rijden, maar we vertrekken wel op tijd zodat we 's middags nog kunnen zwemmen en het stadje Wanganui kunnen bezoeken. We hebben namelijk een huisje op een camping aan de Wanganui rivier en er is ook een verwarmd buitenzwembad. We stoppen onderweg nog voor een picknick op het strand bij Foxton waar Luuk en Saar nog even wat energie kwijt kunnen en voor we bij het huisje aankomen, rijden we nog langs een winkelcentrum om zwembandjes en een duikbrilletje voor de kids te kopen. Luuk is helemaal blij nu hij eindelijk 'echt' kan duiken! 's Avonds gaan we nog lekker uit eten in Wanganui.

De volgende dag vertrekken we op tijd want we hebben met Theo en Chris, goede vrienden van mijn ouders, afgesproken om bij hun in Taupo te lunchen. We mogen de komende dagen ook in hun fijne vakantiehuis logeren! Onderweg stoppen we nog wel een paar keer want het landschap is hier weer zo anders! We worden enorm hartelijk ontvangen met een uitgebreide lunch en allerlei kado's, super leuk en lief!
Die middag gaan we nog even naar de lokale speeltuin en besluiten we het de komende dagen wat rustiger aan te doen en wat minder in de auto te zitten. We merken dat Luuk en Saar dat een beetje zat zijn en ook wij zijn best moe na de afgelopen intensieve weken. Het is ook wel erg fijn om weer even een vaste stek te hebben, waar het van alle gemakken is voorzien. We blijven hier tot vrijdag, dus we hebben 4 hele dagen om vrij in te delen en het belooft de komende dagen mooi weer te worden dus dat is lekker! Bovendien ligt Taupo midden in een actief geothermisch gebied en is er in de nabije omgeving ook een hoop te doen, dus daar verdiepen we ons die avond in.

Op maandag starten we lekker rustig op. Pas na de lunch nemen we een kijkje bij het nabijgelegen Craters of the Moon. Een thermisch natuurpark waar de hete stoom tussen de planten en rotsen omhoog komt en er zijn ook 2 modderkraters, wat Luuk en Saar natuurlijk hilarisch vinden! Fascinerend om door heen te lopen! Op de terugweg rijden we nog langs de Huka falls, een waterval waar een enorme hoeveelheid water met brute kracht tussen de rotsen wordt geperst. Behoorlijk spectaculair alleen is het megadruk dus dat maakt de ervaring net iets minder.. We doen nog even wat boodschappen en 's avonds gaan we lekker bbq-en in de zonnige tuin!

Op dinsdag bezoeken we het Tongariro national park. Dit is een berggebied met (actieve!) vulkanen wat ook gebruikt is voor verschillende LotR scènes. Eerst rijden we langs de waterval waar Gollum een visje at (Tawhai falls) en later rijden we door het vulkanische gebied rondom mount Ruapenu oftewel Mordor! We kunnen met een stoeltjeslift de berg op tot 2020 m waar het hoogste café van Nieuw Zeeland zit! Daar eten we een broodje en kijken we uit over het bizarre kale landschap. Het moet ook geweldig zijn om hier te skiën! Maar nu is het lekker zonnig en genieten we van het uitzicht.
We lopen nog een beetje rond maar het is behoorlijk onherbergzaam, dus na een poosje gaan we weer met de lift naar beneden. Daar is nog een route uitgezet naar Meads wall, ook weer gebruikt in de LotR. Vanaf daar hebben we ook een supermooi uitzicht over Mount Doom! Alhoewel we twijfelen welke vulkaan het nou precies is.. Terug in Taupo zien we dat we gelukkig ook de goede vulkaan op de foto hebben gezet!

Vandaag hebben we weer een lekker rustig ochtendje in het huisje. We lopen nog wel even naar meer Taupo om het water te voelen. Best lekker eigenlijk! Lake Taupo is een oude vulkaankrater en er liggen hier allemaal puimstenen langs de kant, die blijven drijven op het water, super grappig! Na de lunch rijden we richting Rotorua, een stadje dat ook bekend staat om de thermische activiteit. We bezoeken het Maori dorpje Whakarewarewa wat midden tussen de bubbelende hotpools, geisers en stoomdampen in ligt, heel bizar. Ook is er voor de toeristen een Maori ceremonie opgezet. We zien allerlei dansen en natuurlijk ook een Haka. Luuk en Saar kijken ademloos mee, maar vinden het allemaal behoorlijk spannend! Als we na afloop met de Maori's op de foto mogen, durven ze niet te kijken!

Na nog een rondje door het dorp en langs de geiser te zijn gelopen, rijden we nog even door naar Redwood forrest daar vlakbij. Daar doen we nog een leuke Treetopwalk tussen de boomtoppen van allemaal enorme Redwoods!

1. Carla:
    22 februari 2017
    Wat een avontuur weer ,geweldig.
    Maar het eind komt toch wel inzicht nu.
    Gr
  2. Therese:
    22 februari 2017
    Wat mooi allemaal, prachtige foto's
  3. Laura:
    23 februari 2017
    Lief dat jullie zo hartelijk zijn ontvangen door Theo en Chris en even lekker konden bijkomen. Prachtige foto´s ook weer. Een hoop deze keer, soms toch best fijn om goed internet te hebben :-) Genieten maar weer aankomende dagen! x
  4. Loeki:
    25 februari 2017
    Goed dat jullie het af en toe ook een beetje rustig aan doen... Ben weer onder de indruk van de verhalen en mooie foto's! Die van Luuk en Saar in het stenenlandschap is echt zooooooo lief
    Enjoy nog daar lieverds